sobota, 20 lipca 2019

Płaskowyż Lasshiti, jaskinia Zeusa,

Zwykle, gdy wybieram się w jakieś nowe miejsce sprawdzam, co ciekawego można zobaczyć.
Tym razem punktem kulminacyjnym był dla mnie ślub, więc pomysły na zwiedzanie zostawiłam w rękach Tomka.
Kolejny dzień zwiedzania wyspy.
Ruszyliśmy po śniadaniu.Na początek dowiedziałam się, że jedziemy w tamte góry , widoczne w oddali i że zobaczę coś niesamowitego.


Droga  na początek prościutka, po lewej stronie piękne morze.Obwodnicą mijamy Larapetrę i kierujemy na Agios Nikolaos.
Za dużo czasu minęło, więc już nie pamiętam, gdzie piliśmy pyszna kawę.Wiem tylko, że widok był obłędny!













A potem to już różnie bywało, bo czasem  kierowca   przewodnik za wolno reagował (:D) i troszkę się gubiliśmy.



Ta pomyłka była bardzo owocna w skutkach.
Za kolejnym zakrętem , na wysokości naszych oczu, bliziutko tak, że widzieliśmy kolory, "płynęły" po niebie wspaniałe ptaki.Duże, dostojne, prawie patrzyłam im w oczy!
Z zachwytu zaparło nam dech, a ja się poryczałam
(w hotelu dopiero znaleźliśmy informacje, że to były sępy płowe

( zdjęcie ze strony -http://kolorykrety.blogspot.com/2018/02/uwolnic-sepy.html )


Droga był kręta.Mijaliśmy malownicze górskie wioski.Raz miałam wrażenie, że wjechaliśmy komuś na podwórze;D





Czasem na przerwy w podróży nie mieliśmy wpływu.
Ale nie marudziliśmy, bo mało kto miał takie przeżycia.Sami zobaczcie:


Nauczyłam się robić zdjęcia panoramiczne ;D

Gdyby kózka nie skakała...




Dojechaliśmy do Psychro.
Tuż za wioską, kawałek w górę , dojeżdżamy do parkingu (na szczęście nie ma jeszcze zbyt wiele autokarów)
Mamy odpowiednie buty, wiec wędrówka nam niestraszna.
Pół godziny stromą ścieżką, po ostrych kamieniach.
Jaskinia Psychro(od nazwy miejscowości ) albo Dikte (od nazwy gór )
chyba najbardziej znana jako Jaskinia Zeusa ,bo starożytni Grecy wierzyli, że własnie w tym miejscu Rhea, żona Kronosa urodziła  Zeusa.




W głąb jaskini prowadzą metalowe schody, robi się coraz zimniej (jesteśmy przygotowani)
Kiedyś jaskinie zwiedzało się z latarkami i przewodnikiem, teraz jest oświetlenie, sami podziwiamy wnętrze(główna komora ma 70 m długości)




na środku jest mały  stawek ..









Powiem szczerze, że byłam trochę rozczarowana.Może dlatego, ze byłam w jaskini katarzyńskiej i okolicach, gdzie po prostu było piękniej;D

wspomnienie tu

Za to po wyjściu z jaskini mogliśmy podziwiać wspaniały płaskowyż



Wokół góry, a pośrodku płaska równina .Poletka jak szachownice.To najżyźniejsza ziemia na Krecie.
Z każdej strony osłonięta od wiatru górami.A masy wód gromadzące się podczas roztopów śniegu w podziemnych grotach zapewniają wszystko, co potrzeba do wzrostu roślin.
Jeszcze do niedawna wodę rozprowadzały pompy napędzane siłą wiatru.Tych wiatraków było ponoć 10 tysięcy.Dziś wypierane przez pompy elektryczne i spalinowe.

Wracając zaspokoiliśmy głód w uroczym miejscu.











Po powrocie spałam jak zabita ;D


33 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. nie do wiary! Dlaczego nie śpisz????

      Usuń
    2. Widoki cudne, to za mało powiedziane. Aż się łezka w oku kręci. Podziwiam kierowcę ( brawo Tomek). Mój błędnik szalał, ja oglądałam filmy. Na żywca chyba bym padła trupem i sępy płowe miałyby niezłą ucztę 😉😁

      Usuń
    3. też miałam taką wizję -spadamy w przepaść i ptaki mają żarcia na rok;D
      widoki przecudne;d
      a następnego dnia ja prowadziłam!!

      Usuń
    4. No coś Ty...na rok? Te olbrzymy by was wciagnely nosem na jeden posiłek, no może z deserem��

      Usuń
    5. w sumie racja, ale to marna pociecha;D

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. chcę tam znowu... w sumie mogłabym tam mieszkać jak w Polsce zima;D

      Usuń
    2. To musisz mieć ze trzech mężów kontraktowców bo pensja jednego nie starczy

      Usuń
    3. no co Ty, rozmawiałam z Polką, potrzebują tam do pracy;D

      Usuń
    4. W jakim charakterze?

      Usuń
    5. choćby przy pomidorach;D

      Usuń
  3. Ach,
    dzięki Twej relacji uruchomiły się moje wspomnienia z Krety.
    Buziaki 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie o Tobie myślałam, że poczujesz się znowu tam:D

      Usuń
  4. Super okolica na plan zdjęciowy- szare skały, modelka w czerni i nalepiej z tymi sępami - cudowność. Gratuluję nowej umiejętności (panoramy) ja nadal tego nie ogarniam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak myślałam, że Twoje zdjęcia to byłyby cudeńka, ale nawet z Twoją umiejętnością malowania miałabyś problem, żeby ze mnie zrobić modelkę;D
      panoramiczne to pikuś, pokaże Ci przy okazji:D

      Usuń
  5. Zdjęcia panoramy to pikuś w porównaniu z umiejętnością jazdy po tych wąskich dróżkach����

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. połowy nie widziałam, bo miałam zamknięte oczy, ale za to następnego dnia ja prowadziłam do stolicy i okazało się, że uliczki są tam tak wąskie i wszyscy mają w nosie znaki, że szczęśliwa byłam, gdy oddaliśmy auto na parking:D

      Usuń
  6. Bardzo miłę dla oka klimaty i zapewne duszy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zwiedzanie drugiej połowy Krety na 1 rocznicę. Już nie mogę się doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ech piękna ta Kreta, przepiękna i chyba żałuję, że się w tym roku nie zdecydowałam. ale co się odwlecze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszędzie pieknie, gdzie nas nie ma😁Polska tez cudna. Jak pomyślę, ile jeszcze chciakabym zibaczyc, to boje sie, ze zycia nie wystarczy😘

      Usuń
  9. Jaka wspaniala wycieczka i te widoki, ach!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serce szybciej wali, gdy wracam tam wspomnieniami 😁

      Usuń
  10. Właśnie wróciłam z Krety:)

    OdpowiedzUsuń

  11. I'm here to testify about Mr John Blank ATM Cards which can withdraw money from any ATM machines around the world.. firstly I thought it was scam until I saw so many testimony about how Mr John sent them the ATM blank card and how it was used to withdraw money in any ATM machine and become rich so I decided to risk the opportunity I contacted him also and I applied for the Blank Card to my greatest surprise I have used it to get 10,000 dollars. maximum withdrawal daily $1,000, Mr John is giving out the card just to help the poor. Hack and take money directly from any ATM Machine Vault,If your interested kindly contact him directly on his email (johnlopez1945@gmail.com)

    OdpowiedzUsuń

komentarze karmią blogera;D

Cieszy każdy komentarz (bez hejtu)